TEKNOLOJİ STAJI (3D MAX) :
Her günkü ders, toplam 4 saattir.
1.DERS :
-Komutu kapatmak için mouse sağ tuş tıkla
-Ekranın sağ altında ‘maximize viewport taggle’.Bu nerede çalışıyorsan o ekranı büyütüp,küçültmene sebep olur.Kısayolu ise Alt+W dür.
-Bazı kısaltmalar şu şekildedir.
Top(T)
Front(F)
Left(L)
Bottom(B)
Back ve Right için (V) ye bas menü çıkıyor.Ordan seç.
Ortographic (U) (Derinlik yok)
Perspective (P) (Derinlik var gerçek hayat gibi)
-CTRL A select all un kısayoludur.
Delete ise silmeye yarar.
-Pan(Orta Tuştur)
Zoom in/Out(Orta Tuş)
Rotate(Alt+Orta)
-Sağ Alt Tuş zoom yapmaya yarar.
Ctrl+Alt+Orta tuş ise mouse u ileri hareket eder.
-Sağ Altta yer alan Zoom All her ekranda zoom yapar.
CTRL X tüm sistemi saklar.
Zoom extend selected ın kısayolu Z dir.
Field of View-Camera mercek zoomudur.
Grid on-off demektir (G)
J(Seçme tuşunu kapar)
-Comment Bar: İlk olarak her zaman customize+Show UI-Show command panel.Sağdaki bu panel buradan açılır.
1)Create:
Birinci category:geometry
İkinci kategori:shape-2 boyutlu elemanlar
üçüncü kategori:Light
Dördüncü kategori:Target
Beşinci Kategori:Tape
-Keybod entry-Bir şey oluştururken tüm boyutları girmene yarar.(Gizmonun kordinatları)
2)Modify:(Renk,isim ver)
-Segment/Side sayısı+Obje Boyutları kaç segment ve poligon olucağını belirler.
3)Hierarchy:
-Pivot Pointın yerini belirler.(Gizmo üzerinde).Bir değer üzerinde sağ klik en küçük boyutuna getirir.
4)Motion:
Animasyon için kullanılır.
5)Display:
F2-Poligonal modellemede, poligon seçimini çizgi ve yüzey gösterip açıp kapama
F3-shaded wireframe geçişi sağlar.
F4-Edge Faces model açıp kappa ikisindede.
-M(Material Browserı açıp kapar)
Materyalde -Diffuse materyal yüzey rengini verir.Materyali atmak için materyali alıp,obje üstüne götürmek gereklidir.
-Display-Hide By Category-Kategorisel saklamadır.
-Display-Hide-Seçili tek objeyi saklar.
-Display-Display Properties-Objeye tıkla,sağ klik,display properties ve rendering control.
6)Utilities:
-Measure sane ölçülerini verir.
-Main Toolbar: Üsttekilerdir.
-Customize+Preferences+Scene Undo -Kaç kere geri gideceğini belirler.
-Selection+CTRL-Seçim ekleme
Alt-2 obje seçerken seçimden çıkarma
-QWER-Gizmonun değişim modudur.
Q-Hareket ettirme sadece seç
W-Seç,move yap.Bu aktifken ve obje seçiliyken aşağıda kordinatlar verilir.Bir objenin sıfıra göre olan kordinatlarıdır bu.
E-Seç ve rotate et.(Burada ise altta çıkan kordinatlar rotate eksenlerini gösterir.
R-İlki aktifken değer girince üç eksendede scale yapar.İkincisi aktifken girdiğin eksende scale yapılır.
-Select By Name-İsimle seçer
-Sağ tuş-Convert-Editable Poly-Objeye tıkladıktan sonra sağ tarafta objenin diğer özellikleri çıkıyor.
-Edit-Clone Kopyalama(CTRL+V)
-Shift y’ye basarak copylemede yeni yüzey oluşturuyor.Bunun copylemeden farkı budur.
-Rotate de S(Snap on off)
A(Angle snap off)
-Poligon modundayken, rotate,scale,move da shift tıklayıp alırsan clone part of mesh.
2.DERS:
-Poligon moddayken EXTRUDE-ölçüsüz extrude yapar.Yandaki settings menüsünden ise ölçü verilir.
-İNSET-offsetler
-Hierarchy-Affect Pivot Only-Center to Object-Pivot Pointı taşımayı sağlar.
-Poligon modundayken;rotate,scale ve move da shift ile yaparsan clone part of mesh yapar.Yani kopyalama parçası olucak şekilde yapar.
-F9-Render
F10-Render Setup
-Smooth:
Clear All-Duvar
Renderda smots yapma poligona geçmede altta.
Edit-Edge-hamper-Standard ve Quad Chamfer olmak üzere iki tanedir.
İgnore backfiring dersen arkadakileri seçmeyi engeller.
-ALT+R(Ring):Bir çizgi var, onun paraleli her çizgiyi seçiyor.Birine tıkladıktan sonra shift diğerine tıkla.Ring yanında kaydırma tuşu da bulunur.Yanlış iki taneyi seçersen,diğer iki taneyi seçmeye yarar.CTRL+Ringin yanındaki şeye tıkla.Tık Tık devam eder seçmeye o şekilde.
-Loop(ALT+L):Paralelin tersini seçmeyi sağlar.(Birleşim çizgisini).Seri çift tıklamada bir başka yoludur.
-Selectionın altındaki diğer modda,Polye geçtikten sonra edge den bordera falan geçerken yüzeyi seçtin,CTRL+Edge deyince onun edge ine çıkartıyor.
-2 boyutlular için sağ tuş-Convert to-Editable Spline
Vertex(Nokta demek)
Noktaya Sağ klik-Corner-Dik geçiyor
Smooth-Dairesel Geçiş,kontrol yok.
Bezier-Tension/Direction-İki yöne aynı
Bezier corner-İki yöne bezier yapar
-Line-İnitial Type-Tıkla tıkla çizilir.Cornerli ve diktir.
Drag Type-Basılı tutup,çekip bırakarak yumuşak yapar.
(Back adımları geri alır)
Shift ise dik yapar.
-Customize-Unit Setup-Centimeter kalsın.
System Unit Setup-Asıl bunun santimetre olması gerekir.
Customize-Preferences-Files-Enable-Project Folder-Aç projeyi.
-Attach-Bir cosmic diğer element moduna atıyor.2 Farklı objeye tıkla ve bridge de.İkisini de editable poly e attach eder.
Bridge-Karşılıklı yüzeyleri seçersen,pencere açma boşaltma veya birleştirme yapar.
-Snap modu(S) üstte bulunur.Onun üzerine tıklayınca üç tane modu vardır.
2n-2 boyutluda gridde taşır.Zeminde olanı taşır.
2,5n-Bakış yönünde algılar, çizimdeyken ise grid üzerine çizer.(Front,Top)
3n-3 Boyutludan tam nokta üzeri yakalar.Taşımada ve çizimde 1 e 1 dir.
-Connect-birleştirir
-Quick Align-2 objede pivot u pivot a çakıştırır.
-Rendering-environment-background color-Renderda area plan rengini ayarlar
-Resim atma-Materyale tıkla-Diffuse-Bitmap resim atmaya yarar-Görünmesi için ise üstte show shaded material.
3.DERS:
-ALT+R-Birini seçince tüm paralellerini seçme komutu
-Ölçme komutu-Gride sağ klik
Create-Helpers-Tape-Ölçmek için kullanılır.
-Poligonu hide etmek için tıkla.Ardından sağ alttan unhide selected de.
-Alt+L-Küp üzerindeki tüm bağlı olduğu çizgileri seçer.
-Polygon modunda create yüzey örer.
-Axis Constarints-Bir çizgiyi diğer objenin y sinin kordinatıyla aynı kordinata getirmek.
F5-X
F6-Y
F7-Z
-ALT+A-Align-Taşınacak Obje+Align+Gidilecek Obje(Hizalama)
-Array-Doğrusal ve dairesel kopyalama.Objeyi seçip Tool dan Array denmesi gerekiyor.
-Modify-Modify List-Chamfer modu objeye atar.Altta show bunun gösterilmesini sağlar.
4.DERS:
-Auto Grid-Yüzey üzerindeki çizime aktif
-Bir silindirde örneğin,poligonu seç-shift yandakine tıkla böylece hepsini seçer.
-Extrusion Modları-
Group:Vektör toplama gibidir birçok yüzeyde.
Local Normal:Polygon Birleşsin.Her polygon kendi dikine.
By Polygon:Her poligonlar kendi dikine.Poligonlar birleşmesin.
-Objeye tıkla-Sağ klik-Select similar-Kopyalı objelerde örneğin bütün pencereleri seçme.
-Modify kısmında ‘edit poly’ ile ‘editable poly’ arasındaki fark,edit polyde,yapılan işlem history de tutulur.Tutup başka bir cismin içine atıldığında,aynı modelleme diğerlerine de geçer.
Editable Poly ise hafızaya alınmaz.
-Polygondan edge moduna basılı tutarak geçerken,CTRL ye basılı tutarsan çizgi araları seçilir.SHİFT e basılı tutarsan çizgi araları seçilmez.
-Edit Poly-Sağ klik-Off in Viewport-Renderda açık , ekranda ise kapalıdır.
-Tesselate-Tension amorfluk ayarlar.İnterations ise bölüm sayısıdır.Ne kadar fazla o kadar smooth olur.
-İnset-Group-Polygon-Grup olarak her polygon kendi içinde offsetlenir.
-Shell-Kabuk yapar.Poligona kalınlık verir.Karmaşık yüzeylerde ise çok işe yarar.
-Üstte GROUP-Open -Grubu patlatmadan içini açma komutudur
Group-Close-Açtığını kapar
Open-Detach-Herhangi bir elemanı grubu patlatmadan dışarı çıkarmak için
Group-Attach- Dahil ediceğim elemanı seçmek
Explode-Hepsi patlatılır ve grup kalmaz
Ungroup-2’li grup ve büyük gruplar varsa küçük gruplar kalır
-Convert to-Editable Spline-Altta attach ile üçünü ona aldık.
-Break-Ayırır çizgiyi
Welt-Birleştirir.Extrude larda çok önemli bir komuttur.Hepsinin closed olması gerekir extrude yapılabilmesi için.
-Spline alt modu-Trim-trimlemeyi sağlar
Spline-Extend-uzatmak
-Editable Spline-Vertex-Fillet,Chamfer-Bunların yapılmasını sağlar.
-Spline-Boolean-Ekleme ve çıkarma yapar
-Editable spline-extrude modu-Modify List-2 boyutlu cisme amount+yükseklik tanır.
-Autogrid-yüzeye box vesaire çizebilme komutudur.
5.DERS:
-Edit Poly yanındaki ışık-Çerçevelerin girinti ve çıkıntılarını kapatır
-Obje-Space-Sadece seçtiğin objeyi oynatır
-ALT+Q-Sadece seçtiğin obje kalsın ve onda işlem yapalım
-Chamfer-Ara boşluk atar.
Bevel-Hem offset hem extrude yaparak objeyi daraltır.Tasarımda kullanılır.
-Wall-Duvar komutu
Justification-Duvarın nereden geçtiğini ayarlar-Orta,Sağ veya Sol
-AEC extended seç-Wall komutu oradadır
-Snap sağ tuş-Home Grid-Grid aralığını ölçer
-Wall da çizgiyi make spline deyip,sonra wall da çizilmiş şeye pick spline diyorsun.Dairesel olmayan bir şey seçilirse,otomatik olarak verdiğim kalınlık ve yükseklik oluşur.
-Wall Komutu-Keybord Entry-Kordinat girip,add point deyip ona göre çiziyor.0,0 yaz sonra 0 a göre devam ediyorsun.
-Windows-Cretae-Windows-Height,weight ve depth veriyorsun.
-Bir cismin farklı poligonlarına farklı doku atma komutu-Multi Sub Material-Materyalde buna geçmek gereklidir.
-Link-Pencereyle duvarı linklersen kendi boşluğunu açar.
-Doors-Pivotlar önemlidir
-Wall-Alt listeler
Vertex-Noktalar da uzatıyor
Segment-Yüzey aynı seçip yapar
Profile-Nokta ekler,ayrı ayrı oynar
-Stairs-Rise kontrolü önemlidir
Overall-Çıkacağın mesafe demektir
Riser Count-Basamak Sayısı
Riser height-Basamak yüksekliği
Geometry-Layout Length depth ile ortak çalışır.
-Railing-Doorsla aynı yerde bulunur.Korkuluk yapılmasını sağlar.Galeri boşluklarında da kullanılabilir.
6.DERS:
-Autocad Dosyası Atma-İmport etme-
Merge-Bir max dosyasından bir max dosyasına rahat geçimi sağlar
Replace-Örneğin yanlış ağaç aldıysan onu değiştirir
İmport-Legacy-Layer/Weld aktif/0,1 de/üstte manage layer-Sistem layerı kontrol eder.
Tüm objeler layer 0 içinde olur bunda.
-Normal dwg seçimi-weld
Spline rendering-Çizgiselde işe yaramaz.
Layers-Skip All Frozen layers
Rescale de-Layersta
-Üstte Manage Layer-Layerları görmemizi sağlar.
Üst sağ tuş-layers de-autocad gibi layers menüsü açılır
Çizilmiş 2 boyutlu objeyi seç-extrude de-direk yükselir.
-Amorf Yapma-Modify List-Turbosmooth
Amorf yaparken ne kadar çizgi,o kadar düzgün köşe kıvrımı olmasını sağlar.Bunun için aynı zamanda köşelere yakın offset atmak gereklidir.Bunu da görebilmek için ‘use subdivision surface’ use ‘subdivision NURMS’ açınca bu görünür.
-CTRL+I-Seçimin tersini seç
-Modify List-Taper-Objeyi oynatıp açı verir.Silindirin ucunu oynatır vesaire ve geniş tasarım yapma imkanı sağlar.
-Silindirde-İgnor Backfacing dersen-sadece üstten poligon seçersin.Bunun ardından CTRL+Q dersen select and move yapabilirsin
7.DERS:
-CTRL+Backface-Segment ve Vertex siler.
-Backface-Edge ve nokta siler
-Paint Deformation-Oturma izi yapmak.
Push/Pull-İtme ve çekme yapmak
Direction-Yönünü verir
Alt-Push(İtme)
Ctrl-Relax
-Free Form Deformation-
control points-Noktalarla obje modelleme
Rattice-Objeyi hareket ettiriyorlar
(Kafesin olduğu yer esniyor)
Turbo Smooth sonrasında atılır
-Object Paint Sistemi-Çimen yapma-Vertexleri ile oynadık.Plane den çim yaptık.Yayılma alanını plane ile yaptık.Oka tıklarsan objeyi, çimi çevreye yaymak için kullanır.
-Edit-Object List-Bu çimin listeye eklenmesini sağlar.All in order sırasıyla onu seç.
Paint on-selected object.Bunu kullanırken de paint with selected object de.
-V ray materyali atmak, aktif etmek-
Render-Render setup
Common-Material Editor/Assign Renderer
Material-Standard-V ray- Bunu dersen,V-ray render sisteminde kullanılan malzemeler gelir.
-V Ray Mtl çift tıkla
Diffuse-Renk değiştirme(Materyal MTL YAP)
Reflection-Bir cismin diğer cisme göre yansıması
Ref-glossness-Mat ve parlaklığı belirler.1 ise cam gibi keskin,düşürdükçe ise matlaşır.
Subdivs-Render süresinin düşmesini sağlar.Pürüzlü ve pürüzsüzlü olmasını sağlar.Bu değeri ne kadar yukarı çekersen ,üzerinde o kadar nokta çıkar ve render süresi uzar.
Highlight glossiness-Üzerindeki ışığın gölgelerini ve yansımalarını ayarlar.
Reflection glossiness-Yansıma
Frensel IOR-kırılmaları ayarlar ışığın
8.DERS:
-Her zaman başka ekranda veya bilgisayarda da açtığında açabilmek ve tüm dokuları görmek için açtığında yapman gereken bir şey var.Bu customize-files-convert local files paths to relative
-Aynı zamanda bitmapte resmi tekrardan seçmek lazım görünmesi için.
-Diffuse kutucuğu alt başlığında-Color correlation yer alır.
Saturation/Hue ayarları da burada bulunur
Lightness/Advanced kullan
Gama-Sağa doğru çekersen-0,8 sağ o siyahlaşır ve koyulaşır
-Sağda materyal kısmının üstünde yer alan go to parent-Materyal özelliklerinin görülmesini sağlar
-Proxies-Renderın takılmadan olmasını sağlar.Örneğin çimin takılmadan atılmasında da bu kullanılır.V Ray Mesh Export-Automatically create proxies-Takılmadan çim atılmasını sağlar
-Tek bir çime tıkla-Hepsini seç-Meshe ata-Sonra tekine atlayıp attach list de.Sonra CTRL+A ile hepsini seç.Böylece tek bir obje yaptı yavaşlatmamak için.
-Hangi mapte show shaded dersen onu görür.Dokuyu attıktan sonra UW de.Lenght gir.Bide burada box demek önemli.
-Bölgesel UW değiştirme-İstediğin poligonu seç.F3 çizgisel moda geç.Sonra UW ata.Rotate deyip Rotate i ile de oynayabilirsin.Böylece seçili poligonları farklılaştır.
-Glass yapma-Reflection ile olur
Refraction-Geçirgenlik
Reflection-Yansıma
Refraction Glossiness-Buğulu görüntü oluşturmayı sağlar.Bu düşükse çok geç renderlanır.
İndex of Refraction-Işığın ortam değiştirinceki kırılımıdır.
-Maxscript-Run script-Floor Generator.Parke döşeme vesaire yapmaya yarar.Bunun için interaction update+create denmelidir.Gaps-Derz boşluğu anlamını alır.Row Offset-Şaşırtma anlamına gelir.
-Batzal roof designer-Max içerisine yüklenir.Çatı yapılmasını sağlar.
-Max-import-Merge-Bir 3D Maxtekinin başka bir max programına kopyalanmasını sağlar.
-Maxscript-Runscript-Yazılmış taş kodlarını kullanmanı sağlar.İnternetten bulmak gerekir.Bunu çalıştırmak için run denir.
-Bend-Bükme yapılmasını sağlar.Yaprak,orta eksenden içeri alır.
-UVW Map-Bir cismin üzerinde doku ayarlamasını sağlar.Aynı zamanda resim atmak istendiğinde ve o resmin üzerinden çizim yapıldığında kullanılır.Bunu attıktan sonra resmin ölçülerine bak.Jpegdeki ölçülerin aynısını daha sonra lenghte gir.Böylece kesim tam olur.
9.DERS:
-UVW map alt başlık-Gizmo-Gizmo ile boşluk deseni değiştirir ve taşırsın.Mesela tahtanın farklı dokularını alabilirsin.
-Bump-Material maps menüsünde bulunur.Map 2 rengi simile eder.Bump duvar yapımında,betonun dokusunun verilmesinde kullanılır.Kabartma yapılmasını sağlar.
10.DERS:
-Editable mesh üzerine-Material by Element-Tüm parke çeşitlerini karıştırır.5 cins yaptıysan,onların parke üzerindeki yüzdelerini belirler.
-Farklı renk mapleri atarken,her dokuyu attıktan sonra materyal 1 de tıkla yerine,sonra diffuse yani map ver.Oradan color correlation a geçer.
-Line da offset-Modify-Outline-Offset demektir.Outline üzerine tıklayıp seçince göz kararı ya da değer verince istediğin kadar offset yapar.
-Modify extend/modify trim-Çizgi uzatıp trimler
-Bumpın içerisinde siyah renk çukurluk,beyaz renk de kaplama yapar.
-Modify-Sweep-Line üzerine atılır.Profil olarak da kullanılabilir.
Section type-Yuvarlak T profil seçebilirsin.
İnterpolation-Geçiş radiusu ve kıvrılma alanını verir
-Compound Object-Boolean-Bir şekli diğer şekilden çıkartmak ve eklemeyi sağlar.
Proboolean-Birden fazla şey çıkartır.Pick dedikten sonra box ı değiştirip, kestiğin yerinkisini de değiştirebilirsin.
-Cisim üzerinde doku görünmüyorsa UVW map at cisim üzerine.Bitmape rağmen görünmüyorsa böyle yapmak gerekir.
-Bump üzerine noise atarsan,havuz dalgası yaratabilirsin.
11.DERS:
Işık Ayarları:
-Light-Photometric sağda-Standard
Target Spot
Target Direct
Omni-Doğru boyunca dik geldiği yeri aydınlatıyor
-Multiplier-Işık şiddeti arttırma yeridir.Yanındaki kutucuk ise renk seçimidir.
-Type-İnverse-Küreden sonra çizilen ışık az az düşmeye başlıyor
-İnverse Square-Işık küreden sonra hemen ani düşüyor
-Far-Start-Çapı-Işığın düşmeye başladığı çap
End ise-Işığın hiç almadığı çap-Ondan sonra ışık hiç almaz
-Near-End ile start arası maksimum ışığı alır
Start içi ise hiç ışık almaz.Çok kullanılmayan bir ışık tipidir.
-Sağ menüde yer alan-Target Spot-Spotlight Parameters-Fall off ışığı arttırma
-General-Shadow on-Gölge düşümü
Target Direct-Direct ile gölgeler güneş gibi davranıp aynı yere düşer.Gölge için bu komutun kullanılması idealdir.
-Shadow map parameters-Blass-Bunu arttırmak gölgeyi kaydırır.Azaltmak ise gölgeyi güzelleştirir.
-Sample rande-Bunu azaltmak kabalaştırır ve pütür pütür çıkmasını sağlar.
-Delik deliklerin gölgesinin çıkması için-Lattice atılmalıdır.
-Kamera koyma-Sağ menüde-Create-Camera
-Altta yer alan Dolly Camera-Kamerayı ileri geri aktarmaya yarar.
Roll Camera-Kamerayı oynatır
Field of View-Kutunun dışına çıkmasını engeller-Evin dışına çıkmasını engeller render alırken
-Light-V Ray Light- V Ray Sun-Binanın arkasına güneş koyar.Böylece binanın siyah görünmesini engeller.
12.DERS:
-UVW içinde yer alan bitmap fit seçeneği,resmin kendi boyutuna eşitlenmesini sağlar.
-Weep komutu-Sweep-Bunda section type seç diye bir komut var.Çiziceğin section ı buradan seçebiliyorsun.
-Edit Poly-Create shape-Bir çizgiyi spline olarak almamızı sağlar
-Materyalde-Word-Parlaklık ayarını yapar.Diffuse altlarında yer alır ve parlama tipini engeller.
YAPILAN İŞLERDEN ÖRNEKLER:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder